Xούτου Θεολογία
Τα παιδιά και οι νέοι γίνονται όλο και πιο βίαιοι.
Οι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές διεπράττουν βία είναι περίπλοκοι. Παράγοντες όπως «ελλείμματα αυτοελέγχου και χαμηλή αυτοεκτίμηση, αλλά και οικογενειακές και κοινωνικές αιτίες όπως εμπειρίες βίας στην οικογένεια ή αποδοχή καθώς και η αντίστοιχη αποδοχή στην ομάδα συνομηλίκων “. Το βίαιο περιεχόμενο στα μέσα ενημέρωσης και σε διαδικτυακές πλατφόρμες ενθαρρύνει τα ανήλικα παιδιά στην επιθετική συμπεριφορά.
Μεγάλη επιρροή στην αύξηση της βίας των ανηλίκων είχαμε και μετά την κρίση του κορωνοϊού.
Η πανδημία αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο την κατάσταση .
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός που εκδηλώνεται μεταξύ των μαθητών είναι κοινωνικό πρόβλημα. Ο όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς για να περιγράψει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι « bullying ». Προέρχεται από το ρήμα « bully » που σημαίνει «πληγώνω ή τρομοκρατώ ή υποχρεώνω κάποιον με τη βία να κάνει κάτι που δεν θέλει».
Αποτελεί φαινόμενο που ενισχύεται από τη λάθος αντιμετώπισή του, καθόσον τα περισσότερα περιστατικά αποσιωπούνται, διότι θεωρείται ότι στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου.
Ωστόσο, το φαινόμενο αυτό έχει σοβαρές επιπτώσεις, τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία, όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, με επικίνδυνες συνέπειες και τραγικά αποτελέσματα.
Οι πιο συνηθισμένες εκδηλώσεις ενδοσχολικής βίας είναι:
Χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμοί, φραστικές επιθέσεις, βρισιές, απειλές, προσβολές,εκβιασμοί, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων,κλοπές,σεξουαλική παρενόχληση, κακοποίηση.
Αποκλεισμός από παρέες, παιχνίδια, δραστηριότητες.
Ο εκφοβισμός ως μορφή βίας δεν είναι καινούργιο. Αυτό που είναι σχετικά νέο είναι ότι οι νέοι καταγράφουν τις πράξεις τους στο κινητό τους και τις ανεβάζουν στο Snapchat ή στο Instagram.
Από το 2016 στην Γεερμανία, το σωματείο εκπαιδευτικών VBE (Σύλλογος για την Εκπαίδευση και την Ανατροφή) διεξάγει αντιπροσωπευτικές έρευνες μεταξύ των εκπαιδευτικών και της διεύθυνσης του σχολείου. Και εδώ οι διευθυντές σχολείων παρατηρούν αύξηση της βίας κατά των εκπαιδευτικών. Το 2018, το 48% ανέφερε ότι οι δάσκαλοι είχαν «ειπωθεί, απειληθεί, προσβληθεί, εκφοβιστεί ή παρενοχληθεί» τα τελευταία πέντε χρόνια. Το 2022 ήταν 62%. Ο αριθμός των επιθέσεων μέσω Διαδικτύου αυξήθηκε επίσης από 20% σε 34%. Σύμφωνα με αυτή την έρευνα, οι σωματικές επιθέσεις αυξήθηκαν από 26 σε 32%.
Ανησυχητικός είναι και ο αριθμός των εκπαιδευτικών που μειώνεται ανησυχητικά παγκοσμίως κάθε ημέρα.
Τραγικά κενά πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Αιτία οι χαμηλές αμοιβές εν μέσω ακρίβειας, κακές συνθήκες εργασίας, αυξημένο άγχος, πολλή γραφειοκρατία που καταστρέφει ένα λειτούργημα όπως αυτό του εκπαιδευτικού, διάβρωση της κοινωνικής θέσης.
Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στη θέσπιση αυστηρότερων ποινών και νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανήλικης βίας. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες αυτές παραμένουν ανεπαρκείς, αφού το φαινόμενο δεν περιορίζεται. Οι προσπάθειες καταστολής της βίας δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τις αναγκαίες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο βρίσκεται σε κρίση.
Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις. Σχολεία με κτίρια σε ακατάλληλη κατάσταση, ελλιπείς υλικοτεχνικές υποδομές, κενές θέσεις εκπαιδευτικών και ελλείψεις στα βιβλία υποβαθμίζουν την εμπειρία μάθησης και απομακρύνουν τους μαθητές από την ουσία της εκπαίδευσης. Η απουσία κινήτρων για μάθηση είναι εμφανής, καθώς το εκπαιδευτικό σύστημα δεν παρέχει τα απαραίτητα εφόδια για την ανάπτυξη των πολιτών του αύριο.
Μια πραγματική πολιτεία οφείλει να επενδύει στην παιδεία, αναγνωρίζοντας ότι οι σημερινοί μαθητές είναι οι αυριανοί πολίτες που θα κληθούν να ηγηθούν.
Αυτό το βλέπουμε και το διαβάζουμε μόνο στις προγραμματικές δηλώσεις του Πολιτικού Φορέα του Έθνους των Ελλήνων της «Ελλήνων Συνέλευσις», που τα σχολεία χωρίς κανένα οικονομικό περιορισμό θα λειτουργούν για την παραγωγή των νέων πολιτών με τη δόμηση του σώματός τους, της ψυχής τους και του πνεύματος τους.
Η υποστήριξη και ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος θα πρέπει να είναι η βάση για τη διαμόρφωση υπεύθυνων και ενημερωμένων πολιτών. Η πολιτεία καλείται να αναλάβει άμεσα δράση για να δώσει στους μαθητές ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης και να προσφέρει στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία που χρειάζονται για να προετοιμάσουν τις επόμενες γενιές.