Σπύρος Λευθεριώτης
Η κατάσταση στο ακριτικό νησί του Αγίου Ευστρατίου έχει γίνει κρίσιμη, καθώς οι κάτοικοι εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους για την έλλειψη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια έκτακτης συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, υπό την προεδρία του δημάρχου Κωνσταντίνου Σινάνη, οι κάτοικοι, που είναι και συνοριοφύλακες του ακριτικού νησιού, αποφάσισαν να λάβουν μέτρα ως ένδειξη διαμαρτυρίας, μεταξύ άλλων την παράδοση του οπλισμού των εθνοφυλάκων, τον αποκλεισμό του λιμανιού, για να διεκδικήσουν την επαναφορά των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή τους.
Ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Σινάνης, σε διαδικτυακή συνέντευξή του, τόνισε την ανάγκη να τερματιστεί η απομόνωση της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου, που από την 1η Νοεμβρίου δεν έχουν πλοία για την ηπειρωτική χώρα η οποία θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο την καθημερινή ζωή των κατοίκων, αλλά και την ασφάλειά τους απέναντι σε εξωτερικές απειλές.
Αυτή η κρίση αναδεικνύει ένα ευρύτερο πρόβλημα: την σταδιακή εγκατάλειψη των ελληνικών νησιών από τις κυβερνήσεις διαχρονικά, οι οποίες φαίνεται να προτιμούν τις μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα εις βάρος των νησιωτικών περιοχών. Οι υποδομές είναι συχνά ανεπαρκείς, με σχολεία, νοσοκομεία και ευκαιρίες απασχόλησης να λείπουν, παρά το γεωπολιτικό και οικονομικό δυναμικό αυτών των νησιών.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή όσον αφορά την ανάπτυξη των θαλάσσιων συνδέσεων της. Αυτή τη στιγμή, οι γραμμές που θα έπρεπε να υπάρχουν για τη σύνδεση των νησιών και της ηπειρωτικής χώρας είναι ανύπαρκτες. Είναι επιτακτική ανάγκη να ανοίξουν νέες γραμμές που θα συνδέουν τα νησιά με όμορφα και σύγχρονα πλοία, αξιοποιώντας την τεχνολογία που διαθέτει η χώρα μας, καθώς είμαστε μια χώρα με τεράστιες ναυτικές δυνατότητες.
Επιπλέον, η σύνδεση μας με την Ιταλία, όπου ξεπουλήθηκε και μεταβιβάστηκε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας στην κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ και Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική ΑΕ, έναντι του ευτελούς ποσού των 84,17 εκατ. ευρώ. Grimaldi, με αποτέλεσμα να έχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη για την Ελλάδα, επιπλέον έχει χαθεί η ασφάλεια και η ευχάριστη ελληνική εξυπηρετική παρουσία για τους ταξιδιώτες όπως στο παρελθόν.
Η Ελλάδα, που ιστορικά υπήρξε θαλασσοπόρος, σήμερα δεν έχει καθόλου συνδέσεις με αφρικανικές χώρες, ενώ παλαιότερα υπήρχαν γραμμές με το Λίβανο και τη Συρία. Είναι απαραίτητο να επανεξεταστούν αυτές οι συνδέσεις και να ενισχυθεί η σύνδεση της Μεσογείου.
Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να γίνει το μεγαλύτερο θαλάσσιο διαμετακομιστικό κέντρο του πλανήτη, συνδέοντας τρεις ηπείρους. Με πλοία και οχηματαγωγά για τη μεταφορά τροχοφόρων, φορτίων, αυτοκινήτων, φορτηγών, ημιρυμουλκούμενων και άλλων, μπορούμε να ενισχύσουμε την εμπορική μας ναυτιλία.
Η Ελλάδα, σε μία ‘’Ελλήνων πολιτεία’’, θα μπορούσε να είναι η έδρα της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας, προσφέροντας ευνοϊκούς όρους φορολογίας.
Σε ένα Κυρίαρχο κράτος τα πλοία πού φέρουν την ελληνική σημαία δεν πληρώνουν φόρους για τα κέρδη τους. Παράλληλα οι υπηρεσίες όπως ασφάλειες, τραπεζικά συστήματα, ναυλοσύμφωνα, σέρβις και επισκευές σε ναυπηγία θα καλύπτονται και θα εκτελούνται στην Ελλάδα. Επιπλέον, οι εφοπλιστές θα έχουν την υποχρέωση να απασχολούν ελληνικά πληρώματα.
Αυτή η στρατηγική δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και πολιτιστική, καθώς θα ενισχύσει και αποκαταστήσει την εικόνα της Ελλάδας στη διεθνή ναυτιλία και θα την αναδείξει στην πρωταρχική της παγκόσμια ηγετική θέση.