Χούτου Θεολογία
Η πρόσφατη παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη στην Κρήτη, με αφορμή την ομιλία του στο Ρέθυμνο για την ”Εθνική στατηγική για την περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη”, έφερε στο προσκήνιο τον κρίσιμο και αιματοβαμμένο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Οι αναφορές του πρωθυπουργού στις απώλειες νέων ζωών λόγω τροχαίων, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου δεν υπήρχε η χρήση κράνους, ανέδειξαν για ακόμη μια φορά την επικέντρωση της κυβέρνησης στην έννοια της ”ατομικής ευθύνης”.
Φυσικά δεν σημαίνει ότι ο πολίτης δεν φέρει ευθύνη όταν δεν κάνει χρήση κράνους, αλλά και η τροχαία πρέπει με πρόστιμα να συνετίσει τον παραβάτη οδηγό.
Όμως, η διαρκής αναγωγή της ευθύνης αποκλειστικά στον πολίτη εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο και την υποχρέωση της πολιτείας.
Χρειάζονται βαθιές δομικές αλλαγές στην υποδομή και τις πολιτικές οδικής ασφάλειας.
Ο ΒΟΑΚ παραμένει ένας δρόμος απαρχαιωμένος, ο οποίος κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1970 για έναν ετήσιο όγκο περίπου 50.000 οχημάτων και την δεκαετία του 90 έγιναν κάποιες υποτυπώδεις βελτιώσεις κυρίως για να εξασφαλιστεί η ψήφος της ”πράσινης Κρήτης” εκείνη την περίοδο.
Σήμερα, ωστόσο, εξυπηρετεί πάνω από 600.000 οχήματα ετησίως, με ελλιπείς παρεμβάσεις και ανύπαρκτες υποδομές ασφάλειας.
Τραγική εικόνα μέσα στους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, 39 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους στον ΒΟΑΚ, εκ των οποίων οι 16 ήταν κάτω των 25 ετών.
Πώς λοιπόν, μπορούμε να αγνοούμε την συνολική ευθύνη της πολιτείας για την ανεπάρκεια αυτού του οδικού άξονα, που θέτει καθημερινά σε κίνδυνο τις ζωές των πολιτών της Κρήτης;
ΟΙ κυβερνήσεις φέρουν το βάρος της διαχείρισης της κατάστασης και ο ΒΟΑΚ αποτελεί ξεκάθαρη απόδειξη έλλειψης πολεοδομικού και οδικού σχεδιασμού. Τα μέτρα που προτάθηκαν στο παρελθόν ήταν ανεπαρκή.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου της Ελλάδος, απαιτείται μια συνολική αναδιάρθρωση με όραμα και υπευθυνότητα, όπως το διαβάζουμε στις προγραμματικές δηλώσεις του Πολιτικού Φορέα της Ελλήνων Συνέλευσις στον ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ.
Θα πρέπει να δαπανηθούν άφθονα κονδύλια, όσα χρειαστούν, για την κατασκευή νέων, σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, που θα καλύπτουν όλες τις περιοχές της Κρήτης. Οι οδικοί άξονες πρέπει να σχεδιαστούν με τις πιο προηγμένες προδιαγραφές ασφαλείας, εξυπηρετώντας τόσο την ανατολική όσο και την δυτική πλευρά του νησιού, με διασυνδέσεις που θα ενσωματώνουν και τις ενδιάμεσες περιοχές.
Πέραν αυτού, απαιτείται ένα ευρύτερο πλάνο χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες. Τα διαθέσιμα κονδύλια πρέπει να αξιοποιούνται με γνώμονα την διαφάνεια και την στρατηγική ανάπτυξη, διασφαλίζοντας πως η Κρήτη δεν θα βιώνει άλλο πια την εγκατάλειψη.
Το αφήγημα της ”ατομικής ευθύνης του πολίτη” είναι εύκολος τρόπος για να καλυφθεί η πολιτική ανεπάρκεια της κάθε κυβέρνησης.
Μια σύγχρονη πολιτεία οφείλει να αναλαμβάνει την ευθύνη και να δημιουργεί υποδομές που θα προστατέυουν την ζωή των πολιτών της.
Δεν μπορεί να ζητείται από τον πρωθυπουργό της χώρας, να επιδείξουν οι πολίτες υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά, όταν η ίδια πολιτεία δεν έχει εξασφαλίσει ασφαλείς δρόμους.
Είναι καιρός να αφήσουμε πίσω τα μισόλογα και να προχωρήσουμε σε δράσεις.
Οι ζωές που χάνονται στον ΒΟΑΚ δεν πρέπει να γίνονται εργαλείο ρητορικής, αλλά καμπανάκι αλλαγής.