Χούτου Θεολογία
Η τραγωδία στα Τέμπη συγκλόνισε το πανελλήνιο. Ενδέχεται να οφείλεται σε ένα παράνομο χημικό φορτίο εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο φέρεται να ήταν υπεύθυνο για την μεγάλη φωτιά που προκλήθηκε, όπου δυο τρένα συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα την καταστροφή και την απώλεια ανθρώπινων ζωών.
Εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τις συνθήκες που οδήγησαν σε τόσο εκτεταμένη καταστροφή. Ένα από τα πιο ανησυχητικά σημεία είναι το γεγονός ότι το ατσάλι των σιδηροδρομικών βαγονιών φέρεται να υπέστη λιώσιμο σε βαθμό που δεν είναι σύνηθες για συγκρούσεις τρένων.
Το σημείο τήξης του χάλυβα, που είναι το κύριο υλικό κατασκευής των σιδηροδρομικών βαγονιών, κυμαίνεται γύρο στους 1.370 βαθμούς Κελσίου. Σε μια σύγκρουση τρένων, οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται δεν φτάνουν σε τέτοια επίπεδα, καθώς οι μηχανισμοί ασφαλείας και οι κατασκευαστικές προδιαγραφές των βαγονιών είναι σχεδιασμένοι να αντέχουν σε υψηλές δυνάμεις και θερμοκρασίες.
Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπου εμπλέκονται εύφλεκτα ή επικίνδυνα φορτία, όπως χημικές ουσίες ή άλλα επικίνδυνα υλικά, οι θερμοκρασίες μπορεί να ξεπεράσουν τους 1.000 βαθμούς Κελσίου, προκαλώντας σοβαρές ζημιές και ενδεχομένως το λιώσιμο του ατσαλιού.
Αυτό το σενάριο γίνεται όλο και πιο πιθανό καθώς οι έρευνες προχωρούν και αποκαλύπτουν σημαντικά ευρήματα.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλούν οι δηλώσεις τριών πυροσβεστών, οι οποίοι ανέφεραν ότι υπέστησαν χημικά εγκαύματα στα χέρια, τα πόδια και το σώμα τους, παρά το γεγονός ότι φορούσαν προστατευτικές στολές.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η παρουσία τέτοιων επικίνδυνων φορτίων σε εμπορικές αμαξοστοιχίες χωρίς την κατάλληλη σήμανση και χωρίς την λήψη των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας αποτελεί σοβαρή παραβίαση των κανονισμών και θέτει σε κίνδυνο την ζωή των επιβατών, του προσωπικού και των πολιτών.
Το κύριο ερώτημα που τίθεται είναι ποιος είναι ο υπεύθυνος για αυτήν την κατάσταση και η απάντηση ενδέχεται να είναι καταλυτική: Η ανικανότητα της πολιτικής ηγεσίας που δεν έχει κατορθώσει να διασφαλίσει τον έλεγχο των σιδηροδρομικών μεταφορών μετά από τόσα χρόνια. Η σιδηροδρομική υποδομή της χώρας υπολείπεται των αναγκαίων προδιαγραφών, με τον σιδηρόδρομο να παραμένει σε εξαιρετική κακή κατάσταση και λειτουργεί με σοβαρές ελλείψεις σε έλεγχο και συντήρηση . Η αδιαφορία της πολιτείας άφησε τους πολίτες εκτεθειμένους σε επικίνδυνες καταστάσεις, όπως αποδεικνύεται και από το τραγικό συμβάν των Τεμπών.
Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 αποτέλεσε ένα ακόμη κρίσιμο στοιχείο στην αλυσίδα των λαθών και των αδικαιολόγητων κινήσεων που οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία.
Το ελληνικό κράτος, ο πωλητής, παραχώρησε το σύνολο των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane για μόλις 45 εκατομμύρια ευρώ, όταν η αξία των σιδηροδρομικών υποδομών ήταν πολλαπλάσια. Ουσιαστικά, το ελληνικό κράτος απώλεσε ένα στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο σε εξευτελιστική τιμή, χωρίς να εξασφαλίσει την κατάλληλη συντήρηση ή επένδυση στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Επιπλέον, η απόφαση του 2017 για την διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που άγγιζαν τα 692 εκατομμύρια ευρώ, δεν είναι μόνο ανησυχητική, αλλά δείχνει και την πολιτική ανικανότητα των κυβερνήσεων. Η αποδοχή αυτής της διαγραφής , εντείνει την αίσθηση ότι το κράτος δεν προστάτευσε τους πολίτες του και παρέδωσε τα δημόσια αγαθά σε ξένα συμφέροντα.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, συνεχίζοντας να επιδοτεί την ιταλική εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, αναδεικνύει την διάσταση της ευθύνης που έχει αναλάβει, χωρίς ουσιαστική πρόοδο ή αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Αυτή η σειρά γεγονότων, από την αδιαφορία, έως και την αποδοχή των ανεπαρκειών των πολιτικών ηγεσιών, που όχι μόνο στερούνται πολιτικής βούλησης αλλά και ανθρώπινης ουσίας, στο βαθμό που δημιουργεί ένα κλίμα απαξίωσης και αμφισβήτησης της ικανότητας του κράτους να προστατεύσει τους πολίτες του.
Η τραγωδία των Τεμπών δείχνει την αναγκαιότητα ενός πλήρους εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού συστήματος και των διαδικασιών ελέγχου, σε όλο το μήκος και πλάτος της χώρας με αμαξοστοιχίες υψηλών ταχυτήτων να κινούνται σε ασφαλείς σιδηροδρομικές γραμμές, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, γεγονός που δεν δύναται να υλοποιηθεί από το υπάρχον πολιτικό κατεστημένο.
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου τεράστιου έργου χρειάζονται κεφάλαια τα οποία είναι διαθέσιμα, υπάρχει ο σχεδιασμός και το πρόγραμμα αλλά λείπει η πολιτική βούληση, η οποία προϋποθέτει την πλήρη και άρτια εκτέλεση ολοκληρωμένων έργων για την ασφάλεια των πολιτών σε όλα τα επίπεδα.
Τέτοια προγράμματα διατυπώνονται λεπτομερώς μόνο από την Ελλήνων Συνέλευσις, η οποία είναι ήδη έτοιμη για την υλοποίηση τους καθώς έχει μελετήσει σε βάθος και διαθέτει τα απαραίτητα χρήματα για να το πραγματοποιήσει.
Το μόνο που απομένει είναι η βούληση των πολιτών να γίνει ένα με την πολίτικη βούληση της Ελλήνων Συνέλευσις.